Artykuły z Paliw Płynnych
Czego nie widzi kierowca – zbiorniki na stacji paliw.
Artykuł ukazał się w wydaniu 4/2024 "Paliw Płynnych"
Gdybyśmy spytali statystycznego klienta o pierwsze skojarzenie ze stacją paliw na pewno padnie kilka odpowiedzi dystrybutory, charakterystyczne pylony z logotypem i wyświetlanymi cenami paliwa, sklep, myjnia a może nawet kawa i hot dog.
Akcesoria do produktu, który ma każdy klient stacji
Artykuł ukazał się w wydaniu 3/2024 "Paliw Płynnych"
Choć trudno odgadnąć, jaki model telefonu komórkowego ma w kieszeni, torbie bądź plecaku klient, który płaci za paliwo, to właściwie bez ryzyka można wskazać, że ma on przy sobie co najmniej jedno takie urządzenie. A to stwarza możliwości biznesowe, m.in. związane ze sprzedażą akcesoriów do telefonów.
TEN-T i AFIR – jak zmienią się polskie drogi?
Artykuł ukazał się w wydaniu 2/2024 "Paliw Płynnych"
Co to oznacza TEN-T? W 2013 roku Unia Europejska sprecyzowała ostatecznie wytyczne dla TEN-T – Transeuropejskiej Sieci Transportowej, nad którą prace zainicjowano już w 1994 roku. Jest to pojęcie daleko wykraczające poza sieć transportu drogowego. TEN-T to narzędzie służące koordynacji transportu, a także zapewnieniu spójności wszelkich inwestycji służących usprawnieniu tranzytu pomiędzy krajami członkowskimi.
Rozszerz asortyment stacji i generuj zyski
Artykuł ukazał się w wydaniu 1/2024 "Paliw Płynnych"
O tym, w jaki sposób zachęcić klientów do zakupu napojów, o jakie przekąski – równie chętnie wybierane przez Polaków – rozszerzyć asortyment stacji, a także jak dzięki bogatszej ofercie pozyskiwać nowych klientów, pisaliśmy w wydaniu 3/2023. Jednak lista produktów, których nabyciem mogą być zainteresowani odwiedzający, jest zdecydowanie dłuższa. Z przywoływanego już badania Santander Consumer Bank wynika, że trzecią najpopularniejszą wśród klientów stacji benzynowych – poza samymi paliwami – grupę produktów tworzą części eksploatacyjne do samochodów. Wydaje się, że to kategoria bardziej pojemna i można zaliczyć do niej również takie produkty jak kosmetyki i zapachy samochodowe, wyposażenie apteczki, a także akcesoria do telefonów lub tabletów.
Zielona przyszłość transportu
Artykuł ukazał się w wydaniu 5/2023 "Paliw Płynnych"
Elektromobilność stała się w ostatnich latach jednym z kluczowych tematów w kontekście globalnych zmian klimatycznych i rozwoju branży transportowej. Transformacja energetyczna transportu to proces długotrwały, który niesie ze sobą wiele korzyści, ale i wyzwań. Unia Europejska zobowiązała się do redukcji emisji CO2 z transportu o co najmniej 55% do 2030 roku, a elektromobilność jest jednym z kluczowych elementów strategii do osiągnięcia tych ambitnych celów.
Ekologiczne korzyści wymiany używanego samochodu na nowszy
Artykuł ukazał się w wydaniu 4/2023 "Paliw Płynnych"
Korzystanie z pojazdów mechanicznych ma pewne konsekwencje: ekonomiczne, społeczne i ekologiczne. W ostatnich latach szczególną uwagę zwraca się na aspekty ekologiczne związane z użytkowaniem samochodów. Wynika to z faktu, że składniki takie jak tlenki węgla, tlenki azotu czy węglowodory emitowane przez silniki spalinowe są toksyczne dla organizmów żywych. Jednakże wydaje się, że najważniejszym długoterminowym problemem może być emisja ditlenku węgla, którego nadmiar stanowi zagrożenie ekologiczne dla całej planety.
>>> czytaj cały artykuł <<<
Paliwa metanowe do silników spalinowych
Artykuł ukazał się w wydaniu 3/2023 "Paliw Płynnych"
Paliwa metanowe można sklasyfikować głównie ze względu na: surowce, skład i sposób przechowywania w układzie paliwowym silnika.
>>> czytaj cały artykuł <<<
Znaczenie podstawowych parametrów paliw transportowych Część 3 – Parametry charakterystyczne dla benzyn i olejów napędowych
Artykuł ukazał się w wydaniu 2/2023 "Paliw Płynnych"
Jest to trzecia i ostatnia część z cyklu „Znaczenie podstawowych parametrów paliw transportowych”. W części pierwszej cyklu przedstawione zostały ogólne wymagania, jakie muszą spełniać paliwa, aby mogły być stosowane do zasilania pojazdów. Omówiono także znaczenie dla eksploatacji pojazdu parametrów charakterystycznych dla benzyn (np. liczba oktanowa, prężność par), bez precyzowania, jakie wartości tych parametrów muszą być uzyskane przez benzyny, by mogły być dopuszczone do obrotu. Z kolei w części drugiej opisano parametry charakterystyczne jedynie dla olejów napędowych, takie jak np. liczba cetanowa czy właściwości niskotemperaturowe.
>>> czytaj cały artykuł <<<
Znaczenie podstawowych parametrów paliw transportowych Część 2 – Parametry charakterystyczne dla olejów napędowych
Artykuł ukazał się w wydaniu 1/2023 "Paliw Płynnych"
W części pierwszej cyklu przedstawione zostały ogólne wymagania, jakie muszą spełniać paliwa, aby mogły być stosowane do zasilania pojazdów. Omówiono także znaczenie dla eksploatacji pojazdu parametrów charakterystycznych dla benzyn, bez precyzowania, jakie wartości tych parametrów muszą być uzyskane przez benzyny, by mogły być dopuszczone do obrotu. Wartości te są podane w Załączniku 1 do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. (poz. 1680) w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych. Przy czym należy uwzględnić zmiany, jakie wprowadzone zostały przez rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 22 kwietnia 2020 r. (poz. 727).
Znaczenie podstawowych parametrów paliw transportowych. Część 1 – Parametry charakterystyczne dla benzyn.
Artykuł ukazał się w wydaniu 5/2022 "Paliw Płynnych"
Paliwa stosowane na rynku muszą spełniać wymagania, które określone są w różnych dokumentach np. w Światowej Karcie Paliw, dyrektywach Parlamentu Europejskiego i Rady, rozporządzeniach, czy obligatoryjnych normach PN-EN.
Wymagania te dotyczą zarówno jakości fizykochemicznych, jak i emisji zanieczyszczeń do środowiska, generowanych w gazach wylotowych. Ma to na celu ujednolicenie w pewnych granicach paliw, produkowanych przez różnych wytwórców i z różnej jakości surowca.
Elektromobilność – to nie tylko samochody osobowe
Artykuł ukazał się w wydaniu 4/2022 "Paliw Płynnych"
O elektromobilności słychać coraz więcej i wydawać by się mogło, że jest to temat bardzo współczesny, jednak historia pojazdów elektrycznych sięga do czasów rewolucji przemysłowej.
Procesy żelowania olejów silnikowych w eksploatacji i ich przyczyny. Część II – Temperatura.
Artykuł ukazał się w wydaniu 3/2022 "Paliw Płynnych"
W latach 90-tych XX wieku w Polsce pojawił się problem tworzenia galaretowatej (żelowej) struktury oleju w czasie eksploatacji pojazdów zasilanych olejem napędowym. Zbiegło się to z ograniczaniem zawartości siarki w oleju napędowym, co – jak początkowo uważano – mogło niekorzystnie wpływać na właściwości eksploatacyjne oleju silnikowego i prowadzić do procesu żelowania. Jednak szybko odrzucono tę teorię, gdy okazało się, że proces żelowania oleju pojawił się również w silnikach benzynowych.
>>> czytaj cały artykuł <<<
Procesy żelowania olejów silnikowych w eksploatacji i ich przyczyny. Część I – Sadza.
Artykuł ukazał się w wydaniu 2/2022 "Paliw Płynnych"
Problem żelowania olejów silnikowych nie jest nowym zagadnieniem. Już w latach 90-tych ubiegłego wieku zaobserwowano, że oleje niższych klas jakościowych pod wpływem eksploatacji bardzo gęstnieją, tworząc galaretowatą strukturę. Początkowo wiązano to z dodatkami uszlachetniającymi, które dodawane do oleju silnikowego nadają im odpowiednie właściwości użytkowe. Z czasem zjawisko żelowania pojawiło się również w olejach silnikowych wyższych klas jakościowych, co obaliło teorię, że przyczyną żelowania olejów są dodatki uszlachetniające.
>>> czytaj cały artykuł <<<
Wyzwania Łukasiewicza
Artykuł ukazał się w wydaniu 1/2022 "Paliw Płynnych"
„WYZWANIA to innowacyjna formuła pracy Łukasiewicza z naszymi partnerami biznesowymi. Pomysł jest banalnie prosty. W Intranecie Łukasiewicza ogłaszamy Wyzwania, które są efektem kontaktu z Klientami lub monitorowania konkursów agencji finansujących prace B+R. Następnie zapraszamy wszystkich pracowników Łukasiewicza do zgłaszania pomysłów na ich rozwiązanie. Zgłoszenie odbywa się poprzez wypełnienie krótkiej i prostej fiszki, która znajduje się pod każdym opublikowanym Wyzwaniem.”
>>> czytaj cały artykuł <<<
Komponenty do paliw silnikowych z odpadów tworzyw sztucznych
Artykuł ukazał się w wydaniu 10,11,12/2021 "Paliw Płynnych"
Polimery i tworzywa sztuczne cieszą się stale rosnącym popytem. Znajdują coraz więcej zastosowań we wszystkich dziedzinach gospodarki, poczynając od włókiennictwa, poprzez opakowania (w tym jednorazowe), elektronikę, elementy maszyn i urządzeń, a kończąc na budownictwie czy nawet sztuce.
>>> czytaj cały artykuł <<<
Biorafinerie jako element gospodarki o obiegu zamkniętym
Artykuł ukazał się w wydaniu 8,9/2021 "Paliw Płynnych"
Jednym z priorytetowych celów Unii Europejskiej jest stworzenie zasobooszczędnej gospodarki, w której wzmacniane będzie wykorzystanie surowców pochodzenia biologicznego przy równoczesnej dbałości o środowisko naturalne.
>>> czytaj cały artykuł <<<
Bioetanol jako paliwo transportowe
Artykuł ukazał się w wydaniu 6,7/2021 "Paliw Płynnych"
Bioetanol jako paliwo silnikowe stosowane w sektorze transportu, głównie do transportu drogowego, jest od wielu lat przedmiotem badań i dyskusji. Przez badaczy poruszane są nie tylko aspekty technicznego zastosowania, ale także zrozumienie całego cyklu życia paliwa oraz problemów ekonomicznych, środowiskowych i społecznych. Istnieją dwa główne cele wdrażania etanolu: możliwość zastąpienia części paliw kopalnych paliwem odnawialnym oraz redukcja gazów cieplarnianych.
>>> czytaj cały artykuł <<<
Materiały węglowe w motoryzacji
Artykuł ukazał się w wydaniu 1,2,3/2021 "Paliw Płynnych"
Materiałami węglowymi nazywa się materiały których wyłącznym lub dominującym składnikiem jest pierwiastek węgla. Węgiel występuje w kilku odmianach alotropowych, gdzie do najbardziej znanych należą grafit, diament oraz postać amorficzna węgla – sadza. Do mniej znanych odmian alotropowych należą grafen, fullereny i nanorurki.
>>> czytaj cały artykuł <<<
Biomasa jako surowiec do produkcji biopaliw
Artykuł ukazał się w wydaniu 10,11,12/2020 "Paliw Płynnych"