Wiadomości
Arktyczny ON na stacjach Statoil
Po Lotosie i Orlenie także inne koncerny udostępniają paliwo "arktyczne". Od 1 grudnia Statoil rozpoczyna sprzedaż oleju napędowego DieselGold, który umożliwia pracę silnika do –45°C.
Statoil przygotował również zimowe gatunki innych paliw: SupraDiesel, SupraGaz i Suprema 98. - Standardowe produkty paliwowe dostępne na rynku polskim najczęściej wzbogacane są o dodatki zwane depresatorami. Powoduje to polepszenie parametrów niskotemperaturowych, nie daje jednak gwarancji bezproblemowej eksploatacji w ekstremalnie niskich temperaturach – tłumaczy Rafał Droździak, kierownik grupy kategorii paliw Statoil Poland.
Gdy temperatura spada poniżej zera, węglowodory parafinowe zawarte w ON mogą zamienić się w małe, twarde kryształki, które powodują, że paliwo mętnieje. Parametr określający, w jakiej temperaturze zjawisko to wystepuje, nazywany jest temperaturą mętnienia. W dalszej kolejności kryształki parafin mają zdolność do łączenia się w większe cząsteczki, które skutecznie blokują filtry oraz przewody paliwowe. Zakłóca to dopływ paliwa do cylindrów, negatywnie wpływa na pracę silnika, a nawet może prowadzić do unieruchomienia samochodu. Graniczna temperatura, przy której jest jeszcze możliwy swobodny przepływ paliwa przez filtr, to temperatura blokady zimnego filtra.
Zgodnie z zapewnieniami skandynawskiego koncernu skład arktycznego Diesla Gold został tak skomponowany, aby zapewnić ekstremalne właściwości niskotemperaturowe, dzięki czemu paliwo to ma obniżoną temperaturę mętnienia oraz temperaturę blokady zimnego filtra.
Arktyczny DieselGold został oparty na ON klasy arktycznej, dzięki czemu zapewnia bardziej skuteczną ochronę przed mrozami i zmniejsza ryzyko unieruchomienia pojazdu. Paliwo będzie dostępne na 90 wybranych stacjach Statoil w kraju, zwłaszcza w regionach północno-wschodnich i wschodnich, tam gdzie średnie dobowe temperatury są najniższe. Statoil zapewnia, że uruchomienie pojazdu z jego paliwem będzie możliwe nawet przy -45°C.
W pozostałych regionach kraju oferowany będzie zimowy DieselGold, o polepszonych właściwościach niskotemperaturowych. Jednak w przypadku wystąpienia ekstremalnie niskich temperatur, również w tych regionach planowane są okresowe dostawy paliwa arktycznego.
- Naszą ambicją jest, aby kierowcy tankujący na naszych stacjach mieli pewność, że ich samochody jeżdżą na jednym z najlepszych olejów napędowych dostępnych w Polsce, który zapewni rozruch silnika nawet podczas najsilniejszych mrozów – mówi Aleksandra Machnicka, dyrektor Działu Marketingu Statoil Poland.
DieselGold to olej napędowy wzbogacony o innowacyjny pakiet dodatków. Ten specjalny skład przyczynia się do równomiernego i całkowitego spalania paliwa. W rezultacie jednostka napędowa pracuje płynnie i wydajnie, zmniejsza się zużycie paliwa oraz emisja szkodliwych związków zawartych w spalinach. Ponadto inhibitory korozji zabezpieczają układ paliwowy przed przedwczesnym zużyciem, a dodatki antypienne pozwalają na szybkie tankowanie do pełna.
Pozostałe produkty paliwowe dostępne na stacjach Statoil również są przygotowane na nadchodzące mrozy. ON SupraDiesel w zimowej odmianie zapewnia eksploatację w typowych zimowych warunkach. Zimowy SupraGaz ma proporcje składu dobrane w taki sposób, aby w trudnych warunkach atmosferycznych ilość propanu (gazu bardziej lotnego) była odpowiednio większa, dzięki czemu silnik może pracować równomiernie i wydajnie. Zimowe benzyny również posiadają zmodyfikowany skład, który powoduje zwiększoną prężność par oraz wyższy indeks lotności tych paliw. Parametry te wpływają na łatwość rozruchu i prawidłową eksploatację silnika w ujemnych temperaturach. Zimowa Suprema 98 wzbogacona jest ponadto dodatkiem uszlachetniającym, zwiększającym bezpieczeństwo pracy jednostki napędowej. Dodatek ten swoim działaniem sprawia, że silnik jest chroniony przed osadami, co przyczynia się do wydłużenia jego żywotności oraz zwiększenia osiągów.