Auto-Flota

Baza paliw PERN w Dębogórzu: już 1 mln ton przeładowanych paliw


Już ponad 1 mln ton paliw przeładowała w tym roku baza paliw PERN w Dębogórzu, obsługując w tym czasie 26 tankowców z olejem napędowym. W ostatnich latach taki wynik był osiągany dopiero w połowie lipca. W tym roku zapowiadają się więc rekordowe obroty, które potwierdzają, że gospodarka coraz lepiej radzi sobie po roku pandemii.

Rekord został pobity w połowie maja wraz z przyjęciem ładunku blisko 40 tys. m³ oleju napędowego dostarczonego przez tankowiec Hafnia Soya. Planujemy utrzymanie aktualnego tempa na kolejne miesiące, pomimo szeregu realizowanych obecnie zadań remontowo inwestycyjnych w bazie – podkreśla Michał Drzazga, kierownik bazy PERN w Dębogórzu.

Terminal produktów naftowych w Dębogórzu stanowi aktualnie jeden z filarów zdywersyfikowanego systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne. Jest jedynym w kraju terminalem przeładunkowym, który umożliwia na znaczną skalę import paliwa drogą morską z dowolnego regionu świata.

Tak dobry wynik w pierwszych miesiącach tego roku w porównaniu do lat ubiegłych jest spowodowany dużym zapotrzebowaniem na import oleju napędowego w pierwszym kwartale. Jest to istotny sygnał, że rynek wraca do formy po ograniczeniach wynikających z pandemii. Nasze inwestycje, które realizujemy obecnie w Dębogórzu pozwolą nam w jeszcze większym zakresie wykorzystać potencjał tej bazy  – podkreśla Rafał Miland, wiceprezes PERN.

Baza paliw w Dębogórzu niedawno powiększyła się o dwa nowe zbiorniki po 32 tys. m³ każdy. Dzięki rozbudowie jej pojemość magazynowa wzrosła do prawie 260 tys. m³. Niedługo ruszy tam także budowa kolejnego, podobnego zbiornika, który zostanie oddany do użytku w przyszłym roku. Kompleksowy plan rozwoju bazy i stworzenie paliwowego hubu morskiego obejmuje nie tylko rozbudowę pojemności magazynowych, ale i instalacji transportu rurociągowego, modernizację frontu kolejowego, a także zwiększenie zdolności przeładunkowych nabrzeża tankowców, realizowane we współpracy z Zarządem Portu Morskiego Gdynia S.A. Nowe udogodnienia pozwolą Klientom PERN na bardziej efektywny import i dalszą dystrybucję oleju napędowego.

Załadunek cystern w centrum uwagi

PERN przebudowuje obecnie w Dębogórzu swój front załadunku cystern kolejowych. W efekcie liczba załadowanych cystern zwiększy się tam o połowę. Wzmocni to stabilność krajowego i międzynarodowego rynku logistyki produktów naftowych.  Rozbudowa infrastruktury pozwoli również podnieść jakość świadczonych obecnie usług.

Zwiększenie możliwości załadunkowych jest kluczowym elementem rozwoju bazy w Dębogórzu jako polskiego „paliwowego okna na świat”. Obecnie terminal obsługuje przede wszystkim przeładunek paliw z tankowców, przybijających do nabrzeży portu w Gdyni. Następnie produkt jest transportowany do głównej części magazynowej bazy poprzez infrastrukturę technologiczną. Stamtąd rurociągami trafia do terminala kolejowego, gdzie funkcjonują obecnie cztery fronty  załadunku składów kolejowych.

Projekt obejmuje rozbudowę rurociągów i urządzeń pompowych, dalszą automatyzację procesów kontrolnych i sterowniczych, budowę nowych stanowisk nalewu cystern kolejowych i nowych torów do obsługi większej liczby wagonów.  Bezpieczeństwo jest istotnym aspektem zadania, dlatego wszystkie instalacje zostaną wyposażone w nowoczesne systemy kontroli i zabezpieczenia ruchu.  

Modernizację przejdzie także system sterowania ruchem kolejowym. Infrastruktura zostanie wyposażona w specjalistyczne urządzenia, zabezpieczające przed przedostaniem się substancji ropopochodnych do gruntu, zaś rozbudowa sieci dróg pożarowych przyczyni się do zwiększenia efektywności działań w przypadku awarii.

 

Źródło: PERN S.A.

Wróć