Wiadomości
Lepsza przyczepność kół i niższe zużycie paliwa dzięki nowej Podnoszonej Drugiej Osi Napędowej w Układzie Osi Tandem
Opracowana przez Volvo Trucks, nowa funkcja: Podnoszona Druga Oś Napędowa w Układzie Osi Tandem, umożliwia odłączenie i podniesienie drugiej osi napędowej, co zapewnia większą przyczepność kół i do 4% niższe zużycie paliwa, jeżeli samochód ciężarowy porusza się bez ładunku.
Volvo Trucks wprowadza na rynek Podnoszoną Drugą Oś Napędową w Układzie Osi Tandem. Ta nowa funkcja została opracowana z myślą o pojazdach o dużej ładowności, które po dostarczeniu ładunku powracają bez obciążenia, wykorzystywanych np. w transporcie dłużycy drzewnej, materiałów luzem czy transporcie budowlanym.
– Podnoszona Druga Oś Napędowa w Układzie Osi Tandem pozwala na odłączenie drugiej osi napędowej i jej podniesienie na czas jazdy bez ładunku. Rozwiązanie to oferuje wiele korzyści, z których najważniejszą jest oszczędność paliwa. Jazda z podniesioną drugą osią napędową pozwala zaoszczędzić do czterech procent paliwa, w porównaniu z sytuacją, w której wszystkie osie są opuszczone – mówi Jonas Odermalm, menedżer ds. segmentu transportu budowlanego w Volvo Trucks.
Druga oś napędowa może zostać odłączona i podniesiona, dzięki zastąpieniu mechanizmu różnicowego w pierwszej osi napędowej sprzęgłem kłowym. Tym samym, kierowca ma dostęp do wysokich osiągów i ładowności, typowych dla podwójnej osi napędowej (6X4), a jednocześnie zwrotności, jaką zapewnia pojedyncza oś napędowa (4X2). Po podniesieniu drugiej osi napędowej maleje nie tylko promień skrętu, o metr, ale także zużycie opon i elementów zawieszenia.
– Podnoszona Druga Oś Napędowa w Układzie Osi Tandem idealnie sprawdza się w zadaniach transportowych, które, ze względu na rodzaj podłoża lub ciężar ładunku, wymagają pojazdu z podwójną osią napędową, a który jednak, po zrealizowanej dostawie, powraca bez obciążenia. Ponadto, poprzez podniesie drugiej osi napędowej, kierowca może dociążyć pierwszą oś napędową w celu zwiększenia przyczepności kół i uniknięcia ugrzęźnięcia pojazdu – wyjaśnia Jonas Odermalm.
Podnoszona Druga Oś Napędowa w Układzie Osi Tandem zwiększa również komfort kierowcy w czasie jazdy bez ładunku, który w wielu przypadkach stanowi połowę ogólnego czasy pracy. Gdy kontakt z podłożem mają koła tylko jednej osi napędowej, maleje także poziom hałasu w kabinie i drgań odczuwalnych na kole kierownicy.
Podnoszona Druga Oś Napędowa w Układzie Osi Tandem jest dostępna dla Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH i Volvo FH16.
Fakty, Podnoszona Druga Oś Napędowa w Układzie Osi Tandem
– Podnoszona Druga Oś Napędowa w Układzie Osi Tandem może być odłączona i podniesiona w trakcie jazdy.
– Po podniesieniu osi napędowej opony jej kół znajdują się 140 mm nad nawierzchnią drogi.
– Po podniesieniu drugiej osi napędowej zużycie paliwa maleje nawet o 4%. Maleje również zużycie opon, a także promień skrętu – o metr.
Bezpośrednie łącze do filmu głównego na kanale Volvo Trucks na You Tube