Działania Izby

Stanowisko Polskiej Izby Paliw Płynnych w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych

Poselski projekt nowelizacji ustawy o usługach płatniczych zakłada, że maksymalne limity opłaty interchange nie będą dotyczyły niektórych tzw. trójstronnych systemów kart płatniczych. Przeciwko tym zmianom protestują m.in. organizacje samorządu gospodarczego. Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Paliw Płynnych.


Warszawa, 8 września 2015 r.

Szanowna Pani

Krystyna Skowrońska

Przewodnicząca Komisji Finansów Publicznych

Sejm RP

ul. Wiejska 3/5

00-902 Warszawa

 

Dot.:   poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych  (druk sejmowy nr 3843)

 Działając w imieniu Polskiej Izby Paliw Płynnych zwracam się do Pani z uprzejmą prośbą o uwzględnienie poniższego stanowiska Izby w ramach prac nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych (druk sejmowy nr 3843, dalej zwany „Projektem Ustawy”). Kieruję do Pani Przewodniczącej uprzejmą prośbę o rozważenie poniższej argumentacji, przemawiającej za nieuchwalaniem rzeczonego projektu ustawy.

 

  1. Dzięki zmianom wprowadzonym do sytemu usług płatniczych, obniżających ustawowo progi dopuszczalnych poziomów opłat interchange, odnotowano dynamiczny rozwój rynku kart płatniczych, wzrost liczby transakcji, liczby akceptantów oraz terminali.
  2. Wyżej wspomniane dynamiczne wzrosty podstawowych wskaźników obrotu bezgotówkowego są wynikiem ostatnich zmian ustawy o usługach płatniczych, czyli dwukrotnej obniżki maksymalnej wysokości opłaty interchange. Może okazać się, że zapisane w Projekcie Ustawy wyłączenie systemów trójstronnych spod regulacji ustawowej odniesie odwrotny skutek niż zamierzony, umożliwiając wzrost udziału w rynku kart o najwyższych kosztach, a więc o wysokich marżach najbardziej korzystnych dla banków.
  3. Akceptant nie ma silnej pozycji negocjacyjnej, szczególnie jeśli jest mały i jego konkurencja powszechnie akceptuje płatności kartami trójstronnymi. Należy podkreślić, iż mali akceptanci nie mają szans na realne i równe traktowanie w ramach negocjacji warunków takich relacji prawnych, będąc traktowani z pozycji siły.
  4. Udział płatności systemów trójstronnych w branżach niskomarżowych spowodować może rezygnację podmiotów z tych branż z oferowania możliwości płatności kartami.
  5. W ostatnich latach na polskim rynku obserwujemy dużą aktywność systemów trójstronnych i energiczne działania w celu powiększenia udziału w rynku płatności bezgotówkowych. Tak więc o systemach tych nie można powiedzieć, że są nowe na rynku - a w rozumieniu ustawy o usługach płatniczych wyłączenie spod stawki maksymalnej interchange dotyczyć miało nowych systemów. Zatem niezrozumiałe i nieuzasadnione jest wyłączenie systemów trójstronnych spod ustawy i promowanie ich kosztem innych systemów płatniczych podlegających regulacji maksymalnej stawki opłaty interchange. Rozwiązania te są obecne na naszym rynku i wprowadzenie zmian, wyłączających je spod obecnych regulacji, doprowadzi do ich dalszego rozwoju.
  6. Nie przedstawiono kompletnego projektu nowelizacji ustawy o usługach płatniczych uwzględniającego cały zakres implementacji rozporządzenia unijnego o interchange, a zawarto w nim tylko jeden element w postaci wyłączenia czasowego systemów trójstronnych. Dodatkowo, aby projekt został przyjęty do końca tej kadencji Sejmu, musi być procedowany pod presją czasu, co nie służy jakości procesu legislacyjnego. Z tych względów uważamy, iż wprowadzenie zmian w tym tempie jest niezasadne. Według nas, na ten moment, projekt zawiera niedociągnięcia merytoryczne, które wymagają dalszej pogłębionej analizy oraz udziału w konsultacjach szeregu stron, zainteresowanych procedowaną nowelizacją. Wśród braków należy wyszczególnić między innymi:
    1. brak jest w Projekcie Ustawy mechanizmu kontroli, czy w czasie wyłączenia systemy trójstronne nie przekroczą progu 3% przychodów w rynku z tytułu płatności opartych na kartach;
    2. w Projekcie Ustawy brak wyznaczonego organu kontrolnego, obowiązkowego mechanizmu raportowego po stronie systemów trójstronnych w zakresie wspomnianych przychodów, kompetencji organu kontrolnego w zakresie nadzoru nad tymi systemami i ich raportami oraz kluczowego mechanizmu cofnięcia wyłączenia, gdy zostanie stwierdzone przekroczenie progu 3%.

 Mając na uwadze powyższą argumentację proszę o uwzględnienie jej w trakcie prac Komisji Finansów Publicznych.

Halina Pupacz

Prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych

Polska Izba Paliw Płynnych

 

 

WIĘCEJ: czytaj w kolejnych wydaniach miesięcznika „Paliwa Płynne”

Jeżeli leżą ci na sercu aktualne problemy branży, przyjdź na:

XXIII Międzynarodowe Targi STACJA PALIW 2016

11-13 maja 2016 r. w EXPO XXI w Warszawie

od ćwierć już wieku organizowanych pod tym znakiem:

[opr.zp]

Wróć