Auto i Myjnia

Bitum czy beton - optymalny wybór technologii


Na decyzję o wyborze rodzaju nawierzchni drogowej powinny wpływać koszty ekonomiczne, społeczne i środowiskowe. Na końcu trwałość, częstotliwość niezbędnych remontów, wymiany nawierzchni, ale też odczucia jezdne kierowców.

Zadania zespołu

Zadaniem Zespołu ds. wypracowania propozycji kryteriów doboru nawierzchni na drogach krajowych jest m.in. określenie metodyki doboru danego rodzaju nawierzchni mając na względzie wiele uwarunkowań technicznych, technologicznych, środowiskowych, pogodowych, materiałowych i logistycznych.

Powołany przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad zespół spotkał się w tym tygodniu na pierwszym posiedzeniu. Podczas dyskusji skupiono się na możliwych kryteriach, które mogą być pomocne przy wyborze technologii wykonania nawierzchni drogowej. Członkowie podkreślili, że w analizach należy uwzględnić koszty ekonomiczne, społeczne i środowiskowe. Warto również wykorzystać dostępne już metody i narzędzia opracowane w innych krajach. Natomiast zdania są podzielone w zakresie jak bardzo szczegółowa powinna być analiza.

Bogata wiedza akademicka i doświadczenie branży - skuteczny dualizm

W skład zespołu, który jest odpowiedzią na nowe wyzwania i potrzeby w obszarze realizacji polityki zrównoważonego rozwoju budownictwa drogowego wchodzą przedstawiciele świata nauki, branży drogowej oraz pracownicy GDDKiA.

Radę Naukową, działającą przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, reprezentują dwie osoby, a GDDKiA pięć. Do pracy zespołu zaproszono również przedstawicieli Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Polskiego Kongresu Drogowego, Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych i Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, a także Stowarzyszenia Producentów Cementu.

Odwieczne pytanie

Drogi asfaltowe czy betonowe, a może pochodne tych dwóch podstawowych budulców, jak dobierać, kiedy, jaką technologie powinniśmy stosować i dlaczego. To pytania, na które postaramy się wspólnie znaleźć odpowiedź, poprzez analizę dotychczasowych doświadczeń i w oparciu o cały cykl życia produktu, obiektu budowlanego.

Źródło: GDDKiA

Wróć