Prawo

„Drugi pakiet energetyczny” – kolejny etap walki z szarą strefą – już po pierwszym czytaniu w sejmie.


5 lipca 2016 r. odbyło się pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy 653).

Akt ten wprowadza zmiany m.in. do takich ustaw jak Prawo energetyczne, ustawa o swobodzie działalności gospodarczej, ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, ustawa o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym. Zmian jest dużo, niektóre to całkiem nowe rozwiązania, niektóre to zmiany już istniejących instytucji.

Projekt wprowadza szereg nowych definicji - paliwa ciekłe, infrastruktura paliw ciekłych, instalacja wytwarzania paliw ciekłych, instalacja magazynowania paliw ciekłych, instalacja przeładunku paliw ciekłych, stacja paliw, stacja kontenerowa, środek transportu paliw ciekłych, podmiot przywożący, magazynowanie, przeładunek paliw ciekłych. Zmieniona została również definicja wytwarzania.

Projekt przewiduje nałożenie na przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się magazynowaniem, przeładunkiem, przesyłaniem lub dystrybucją paliw ciekłych obowiązku prowadzenia wykazu przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się wytwarzaniem, obrotem, w tym obrotem z zagranicą paliwami ciekłymi, podmiotów przywożących lub odbiorców końcowych paliw ciekłych, którym świadczą usługi odpowiednio do zakresu swojej działalności.

Zgodnie z projektem Prezes URE ma prowadzić w postaci elektronicznej liczne rejestry w tym m.in. rejestr podmiotów przywożących, wykaz przedsiębiorstw energetycznych, którym cofnięto koncesję, wykazu podmiotów, wobec których toczyło się postępowanie w sprawie udzielenia koncesji, które zostało następnie umorzone lub zakończyło się odmową udzielenia koncesji lub pozostawieniem wniosku bez rozpoznania, wykazu podmiotów, wobec których toczyło się postępowanie w sprawie udzielenia koncesji, które zostało następnie umorzone lub zakończyło się odmową udzielenia koncesji lub pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.

Nowością jest też rejestr podmiotów przewożących, który ma być prowadzony przez Prezesa URE w postaci elektronicznej. W rejestrze tym ujawnione mają być m.in. takie dane jak rodzaje paliw ciekłych będące przedmiotem przywozu, rodzaje i lokalizację infrastruktury paliw ciekłych wykorzystywanej przez podmiot przywożący, wskazanie przeznaczenia przywożonego paliwa ciekłego. Podmiot przywożący będzie mógł dokonywać przywozu paliw ciekłych po wpisaniu do rejestru.

Wprowadzony został obszerny katalog instytucji i organów uprawnionych do kontroli przedsiębiorcy, w tym w zakresie spełnienia obowiązku posiadania koncesji (w zakresie w jakim dotyczą paliw ciekłych), wpisu do rejestru podmiotów przewożących, zgłoszenia do Prezesa URE infrastruktury paliw ciekłych. Organy (a uprawnienia w tym zakresie ma otrzymać wiele organów i służb) będą mogły kontrolować spełnienie wymogu prowadzenia sprzedaży paliw ciekłych i świadczenia usług magazynowania lub przeładunku paliw ciekłych, przesyłania lub dystrybucji paliw ciekłych w sposób zgodny z art. 43a tj. w zakresie wymogu posiadania koncesji przy obrocie paliwami ciekłymi.

Przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się obrotem gazem ziemnym z zagranicą będą obowiązane do dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego z zagranicy. Rozszerzono obowiązek dokonania zabezpieczenia majątkowego dla obrotu gazem płynnym LPG z zagranicą.

Dodane zostały nowe przesłanki udzielenia koncesji, a także pojawiły się dodatkowe okoliczności skutkujące odmową jej udzielenia. Badaniem objęto także członków zarządów, rad nadzorczych oraz osób uprawnionych do reprezentowania. Rozbudowane zostały przesłanki obligatoryjnego i fakultatywnego cofnięcia koncesji. Projekt przewiduje, że Prezes URE zawiesza postępowanie o udzielenie koncesji w przypadku wnioskodawcy, wobec którego wydano postanowienie o przedstawieniu zarzutów w sprawie popełniania przestępstwa lub przestępstwa skarbowego mającego związek z przedmiotem działalności gospodarczej określonej ustawą lub gdy wydano takie postanowienie wobec członków zarządów, rad nadzorczych oraz osób uprawnionych do ich reprezentowania, do czasu zakończenia postępowania.

Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność polegającą na wytwarzaniu paliw ciekłych, magazynowaniu lub przeładunku paliw ciekłych, przesyłaniu lub dystrybucji paliw ciekłych, obrocie paliwami ciekłymi, w tym obrocie nimi z zagranicą, a także podmiot przywożący, będą zobowiązane do przekazywania do Prezesa URE informacje o rodzajach i lokalizacji infrastruktury paliw ciekłych wykorzystywanej do prowadzonej działalności w terminie 7 dni od dnia rozpoczęcia eksploatacji infrastruktury lub trwałego zaprzestania eksploatacji tej infrastruktury.

Zmianie ma ulec art. 56 regulujący zakres stosowania kar pieniężnych. Co więcej projektodawca przewiduje odpowiedzialność za prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania, magazynowania lub przeładunku, przesyłania lub dystrybucji, obrotu paliwami ciekłymi, w tym obrotu tymi paliwami z zagranicą, bez wymaganej koncesji w postaci grzywny do 5.000.000 zł albo kary pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 5.Kto zaś będzie dokonywać przywozu paliw ciekłych bez wpisu do rejestru podlegać będzie grzywnie do 2.500.000 zł. Nadto za przestępstwa określone te odpowiadać ma jak wykonujący działalność bez koncesji, ten kto, na podstawie przepisu prawnego, decyzji właściwego organu, umowy lub faktycznego wykonywania, zajmuje się sprawami majątkowymi innej osoby prawnej, fizycznej, grupy osób lub podmiotu nie mającego osobowości prawnej.

oprac. Adam Toczyski, radca prawny

 

Wróć